Estetisk lärandandeprocesse i praktik
Estetisk lärandeprocesse är ett sätt att arbeta på som gynnar en kunskapsutveckling där barnet får knyta samman känslor, upplevelser, kunskaper, erfarenheter och analys till en helhet ( Gunnarsson*).
Liksom Mats Anderson** under sin föreläsning visar han att estetisk lärandeprocess handlar om lärande med alla sinne. att smaka, att känna, att lukta, att se, att höra och reflektera över sina erfarenhet och uppleva kunskap i form och innehåll.
Gunilla filn (s134) lyftar upp att syftet med lärandet i estetiska processen är att skapa kunniga människor.Lärande för att skapa meningsfull kunskap där såväl produktion som reception och reflektion ingår.
Hur jobbar jag som förskolläraren?
Att färga ris tillsamman med barn
Genom den här processen fick barn se och uppleva hur riskorn ändrade färg, läran om grundfärg och färgblandning,luktade på ris, handsprit och kände hur det kändes att blanda och gnugga i blandningen. På det sättet erfar barn lärande och knyta an upplevelse. Förskollärarens roll är då att nämna namn på redskap, material såväl tillsammans med barn sätta ord på händelse , ställa frågor, vara närvarande, fånga barns utsagor, handlingar för att kunna spinna vidare för att barn kan fördjupa och utvidga barns lärande. I läroplan för förskolan 1998 reviderad 2010 (lpfö 98/10, s 12 ) står det att förskollärare ska ha ansvar för att barn uppleva att det är roligt och meningsfullt att lära nya saker samt stimuleras och utmanas i sin språk
och kommunikationsutveckling. Barn stimuleras och utmanas i sitt intresse för naturvetenskap och teknik.
och kommunikationsutveckling. Barn stimuleras och utmanas i sitt intresse för naturvetenskap och teknik.
Låt blandning tolkas på papper och Tada ....
Och så jobbar jag vidare med materialet
Barn prövade och testade att flyttar ris in i flaskan med olika redskap och sätt för att hitta det lättaste sättet.
Barn samarbetade och hjälptes åt.
Det går att utveckla lärandeprocessen med materialet på olika sätt och det beror på vad barn intresserar av .
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar