måndag 1 juni 2015

Museibesök forts


Textil museum 

Textil museum är min favorit plats att visa för barnen och hitta inspirationer till det pedagogiskt arbete. I textilmuseet kan jag hitta inspirationer till arbetet med hållbarutveckling, matematik, språk, fysik, rollek med en samling av olika sort kläder, att skapa en behaglig miljö med textil i förskolan 
Matematisk inspiration: att skapa och bygga mönster, att hitta sammanhang, likhet och skillnad


Att skapa en behaglig miljö och samtal i skappandesprocesser och diskussioner  om olika symboler

Att skapa konst från skräp är ett intresserat tema att arbeta med barn 
 


Att skapa porten till verksamhet där vi fokuserar på skapandesprocessen då textilavtryck, brodering, vävning och tovning kan användas 



Borås konstmuseum 

Konstmuseum i Borås är en samling från många konstutställningar. Museet besöks av många barn i privat såsom från skolor. Det finns för många bilder och konstverk att titta på och hitta inspirationer ifrån. Barn är olika och lär med hela kropp och alla sinne. Det är viktigt att pedagoger introducerar barn till konst och lyssnar på deras utsagor för att kunna erbjuda de möjligheter till konst och främja barns utveckling rikt och mångsidigt. Det finns kanske för mycket för barnen att titta under ett besök så jag rekommenderar att pedagoger ger barn möjlighet till att fånga bilder och konstverk som de är intresserade och diskutera senare i verksamhet.
Skapande i tema där barn kan sammanställa sina skapande eller allas barn skapande i ett




Vandalorum i Värnamo 

Vandalorum är inte rekommenderad plats att besöka med förskolebarn. Jag i det tillfället tog med min dotter som är 6 år gammal. Hon tyckte det var tråkigt att hon inte får rör sig fritt. Det fanns mycket speglar och metaller som hängde upp. Det fanns även saker som hon föreställde som fällor. Jag kan hitta inspirationer att ta med till det pedagogiska arbetet men nej till barnbesök utan guider och program att följa med.

inspirationer från besöket: 
  • Bilder i färg och svartvit. Barn kan måla och tolka bilder  på olika sätt. Barn kan leka med bilder genom att styla bilder i olika läge, exempelvis tonad, bleknat, retro för att skapa fram olika effekter. På så sätt kan skapa vi samtal, diskussioner och väva in lärande.
  • Funktionella möbler kan pedagoger köpa eller skapa med barn för att utnyttja utrymmer och främja kreativ tänkande 
  • Spegelapapper i olika storlekar och former kan användas i förskolan för att skapa spegelbilder på olika sätt.  

 Saker som jag tycker inte lämpligt för förskolebarn och kan skapas oro. 

Genom uppgiften kan jag i slutet säga att museum är en utmärk resurs för pedagoger att ta del till det pedagogiska arbetet. Det är viktigt att pedagoger synliggör konst för barnen och låt de tolka konst ur deras uppfattningar. På så sätt kan vi både skapa samtal och ge möjlighet för barn att hitta och utveckla deras intresse på konst såsom nya erfarenheter. Kuperberg (2003, ss 17-21) beskriver hur man från förebilder kan transformera ideér och avlägsnar oss från förebilder är en av anledningar att visa konst för barn. De alla museum som jag besökte fick  alla barn och pedagoger besöka i privat såsom från skolor. Barn ska röra sig i en viss mått fritt fram. Pedagoger ska dock ha syftet till besök och samarbeta med personal på museum för att få förslag och inspirationer såsom guide för att besöket ska vara effektfullt.

Referens

  • Amhag, Lisbeth, Kupferberg, Feiwel & Leijon, Marie (red.) (2013). Medierat lärande och pedagogisk mångfald. 1. uppl. Lund: Studentlitteratur


   

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar