Museibesök och inspiration för pedagogiken
Under terminen har vi uppgiften att besöka olika museum för att kunna se hur vi kan hitta inspirationer för det pedagogiska arbetet i förskolan. De museum som jag besökte var Göteborgs stadsmuseum, Hasselblad center, Världskultur museet, textil museet i Borås som är obligatoriskt att besöka . Borås konstmuseum och Vanladorum i Värnamo är mina val att besöka. Med den här uppgiften har vi kurs mål att bearbeta och nå upp så som studenter ska förhålla sig kritisk till olika teorier och metoder för språkliga och matematiska lärprocesser. Vi ska självständigt planera, genomföra, utvärdera och kritiskt reflektera över tematiskt arbete där estetiska lärprocesser är utgångspunkt för att undersöka och bearbeta olika kunskapsområden. I detta inlägg ska jag beskriva om tre museibesök i Göteborg och de övriga ska jag uppdatera på nästa inlägg.
Stadsmuseum: Inne i museet fanns det mycket att se och de ställdes i olika stationer. Det som jag mest intresserad var bilder från Vikingstider. Bilderna visar hur människor från Vikingstider ser ut, bor, arbetar, håller koll på tider med mera. Det verkar tråkigt att se men med dem bilderna kan vi arbeta med Vikingstema. Jag tycker dock att temat är lämpligare för äldre barn från 3 år uppåt. Barn kan skapa och diskutera hur det var att vara på gamla tiden och jämföra med nutid. Med barn som är under 3 år är det utmaning för pedagoger att tänka om så det passa till barngrupps intresse och förutsättningar, men det är aldrig fel att synliggör temat för yngre barn.
Med bilderna kan vi prata om leksaker, räkna tider och vapen för i tiden. Tillsammans med barnen kan vi skapa leksaker och leka med. Med det kan vi jobba med hållbartsutveckling och skapandeprocesser samt tillämpningar. Sandklockor kan vi arbeta med tiduppfattning. Hur är det att hålla koll på tid då och nu. Tillsammans med barn kan vi skapa sandklockor och sedan kan använda för att jämföra hur känns en minut när barnen har olika aktiviteter med mera.
Vi kan även prata om boskap i då tid och nu som ett tema. som ovanstående kan vi får in lärande för att nå upp våra uppdrag.
Jag tycker att Stadsmuseum finns mycket inspirationer till pedagogiskt arbete i förskolan.Ovanstående är bara en av intresserade saker som vi kan ta inspirationer ifrån.
Hasselblad center. På Hasselblad Center har vi olika fotografiska utställningar från både svenska och internationella fotografer. Bilderna visas i olika stationer. Det är intresserade bilder från olika håll i världen men inte alla bilder som passar till förskolebarn. Pedagoger kan välja utställningar som är lämpligt för att ta med barngrupper och lyssna på barntankar och spinna vidare till ett tema att arbeta med. Den tiden som jag besökte museet var utställningar för Vietnamkriget med många bilder som väcker obehagligt känsla. Det var väldigt intresserad att se och höra historia bakom varje bild men för vissa barn kan skapa oro och obehagliga erfarenheter från kriget.
Världskultur museet: är väldigt intressant att ta med barngrupp för att besöka. Det fanns många utställningar. Det som jag var mest intresserad på är bilder från Sebastiao Salgados utställning och Jordlingars rum. Salgodos utställning handlar om fattigdom och slavarbete. Det kan vi ta del och visar för barnens om människors situation då och tyrvärr kan finnas nu. Vi kan tillsammans med barn starta ett levnadstema för att se människor livssituation hela världen under olika tider. Vi kan starta med Sverige och utvidga till andra länder. Med temat ska vi pedagoger akta oss för förenklingar som kan skapa felaktig uppfattningar om andra länder
I Jordningars rum finns det saker som skapades för att visa hur vi människor bor för utomjordingar. Det är vardagsaktiviteter som visas upp. Barn kan även leka och testa med sakerna som finns där. Vi pedagoger och barn kan skapa samtal om aktiviteterna, om hur var det att vara människor . I förskoleverksamhet kan vi spinna vidare till temat Universeum där vi kan arbeta med astronomi, fysik och kemi.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar