fredag 29 maj 2015

Textil i förskolan 

 Att använda textil som pedagogiskt redskap  har vi många fördelar så som 
  • Det kan  anpassa till barn i olika ålder, lätt att hantera, lätt att genomföra
  •  Det finns glädje i sig, form och material 
  •  Det är en brygga mellan olika kulturer
  • Det ger genusöverbryggande, utmanar stereotypa man- och kvinnoroller
  •  Vi kan återbruka och bygga ett hållbartutveckling. med mera  (Björkdahl Ordell s 5)  

Under textils workshop med Berg* lär jag mig hur jag som pedagog använder textil i förskolan genom brodering, textiltryck och  tovning. Jag fastnar mest på textilavtryck som arbetsmetod att arbeta med förskolebarn. Det är enkelt och lämpligt att arbeta med barn i alla ålder. Med textilavtryck som pedagogisk redskap kan vi pedagoger lätt få in lärande, exempelvis språk, kommunikation och matematik vilket som är ett av målen för den här kursen.

Varför påstår jag det ?


Vi kan trycka på olika material med olika redskap som vi kan lätt hitta i omgivningen, exempelvis  disksvampa, pappersrulla, stenar, fingrar, fötter, potatis, blocktryck med mera. 






Det som inte kan fattas i metoden är färger. Det är viktigt att pedagoger ska duka fram grundfärger och tillsammans med barn skapar vi fram olika färgnyanser. På detta sättet skapar vi samtal, hypoteser , färgläran och mera

Här är mitt textiltryck arbete under textil workshopen. Det krävs en  grund teknik med blocktryck för att trycket ska synas bättre dvs. inte mycket färg på blocket. Det gäller att pröva fram  med barnen.  Det viktigt är att vi planerar dagens tema och ta fram förkläder material och färger, redskap så att barn lätt kan nå. 

Här är mitt arbete under workshopen 
Under skappandeprocessen kan pedagoger  skapa diskussioner med barn och få in språk och matematik

Här är arbetet för hela gruppen med olika ide och tekniker 

Vissa begrepp och kunskaper ska vi pedagoger  kunna och använda i samtal med barngrupp för att få samtalen flytt, tydligt och väva in lärande. Det är en utmaning för pedagoger att kunna och använda medveten under skapandesprocesser för att kunna väva in lärande. Det står i kursens mål  att vi studenter ska på fördjupad nivå kunna vara självständigt planera, genomföra, utvärdera och kritiskt reflektera över tematiskt arbete där estetiska lärprocesser är utgångspunkt för att undersöka och bearbeta olika kunskapsområden. Vi fokuserar på språk, kommunikation och matematik. 

Referens: 

  • Björkdahl Ordell, Susanne, Eldholm, Gerd & Hagstrand-Velicu, Kerstin (2010).Lär genom textil: en handbok i att använda textil som pedagogiskt redskap för barns lärande. 1. uppl. [Mölnlycke: Susanne Björkdahl Ordell]
  •  
  • *Catrin Berg föreläsning/workshop på högskolan i Borås den 12-02-2015
  •  






 

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar