Förskollärarstudent mot professionell yrkesroll
Som förskollärare ska vi arbeta efter uppdrag och mål, det vill säga styrdokument. Allt som vi förskollärare arbetar för ska ha en vetenskaplig grund och målsträvande. Vi ska omsätta läroplans innehåll och förverkliga teorier och vetenskaper till praktiska handlingar tillsammans med barngrupper.
Förskollärare är också en person med kunskaper, erfarenheter, personlighet och egenskaper. Detta bidrar till och påverkar hur vi tolkar på uppdrag, mål, yrkesroll och därefter handlande i interaktion med barngrupper och arbetslaget.
Som en förskollärarstudent har jag möjlighet att deltag i föreläsningar, workshopar, seminarier och studiebesök för att kunna få teoretiska kunskaper. Därefter prövar jag kunskaperna i praktik under min verksamhetsförlagd utbildning (VFU). På väg mot min yrkes professionalitet ska jag sammanväva min syn på kunskaper, yrkesroll, och personlighet för att få fram min vidare pedagogik i praktik. Det krävs engagemang, självreflektion och att utbyta reflektioner med andra pedagoger
Genom den här uppgiften har jag möjlighet att reflektera och dokumentera min vidare pedagogik mot professionell yrkesroll
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar