måndag 25 maj 2015



Förskollärarstudent mot professionell yrkesroll 

Som  förskollärare ska vi arbeta efter uppdrag och mål, det vill säga styrdokument. Allt  som vi förskollärare arbetar för ska ha en vetenskaplig grund  och målsträvande. Vi ska omsätta läroplans innehåll och förverkliga teorier och vetenskaper till  praktiska handlingar tillsammans med barngrupper. 

Förskollärare  är också en person med kunskaper, erfarenheter, personlighet och egenskaper. Detta bidrar till och påverkar  hur vi tolkar på uppdrag, mål, yrkesroll  och därefter  handlande i interaktion med barngrupper och arbetslaget. 

Som en förskollärarstudent  har jag möjlighet att deltag i föreläsningar, workshopar, seminarier och studiebesök för att kunna få teoretiska kunskaper.  Därefter prövar jag kunskaperna i praktik under min verksamhetsförlagd utbildning (VFU). På väg mot min yrkes professionalitet ska jag sammanväva min syn på kunskaper, yrkesroll, och personlighet för att få fram min vidare pedagogik i praktik. Det krävs engagemang, självreflektion och att utbyta reflektioner med  andra pedagoger 

Genom den här uppgiften har jag möjlighet att reflektera och dokumentera min vidare pedagogik  mot professionell yrkesroll

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar