tisdag 26 maj 2015

Navet och  estetiska lärandeprocesser och barns  meningsskapande i språk och naturvetenskap (kemi).

Estetiska lärandeprocesser är ett sätt  att arbeta på som gynnar en kunskapsutveckling  där barnet får  knyta samman känslor, upplevelser, kunskaper, erfarenheter och analys till en helhet ( Gunnarsson*)

I workshop med Gunnarsson fick vi arbeta med Draken Berti bok med kemi kunskapers inslag och experiment.  Vi fick se fissaft ( rödkålsaft) som är lila reagerar med citronsyra ( sur)  och resultat av blandningen blir rosa . Fissaftet reagerar med bikarbonat ( basis)  och resultat av blandningen blir blå. Det är som att trolla fram färger på  vätskan från blå, lila och rosa. Det är faktisk en wow upplevelse.
  Fissaft recept
Hacka rödkål och lägg i frysen 1-2 dygn. Häll därefter på varmvatten och låt det ligger ca 20 minuter.  Sila bort den hackade kålen så får du fram saften


Med fissaftet fick vi göra ett annat experiment. En reaktion mellan fissaftet, bikabonat och citronsyra i matolja. Vi började med att tillsätta en tesked bikarbonat i provröret, därefter hällde vi i matoljan i provröret. Vi tillsatte fissaft i provröret efteråt. Därefter fick vi lägga i lite av citronsyran . Efter att vi gjort och sett reaktionerna,  diskuterade vi i grupper varför resultatet blev som det blev.Vi försökte  förklara och beskriva på reaktionerna. Det var lite osäkert i början men vi fick en klart förklaring i slutet att det är fissaftet som är basic  som reagerade med bikabonat och frigjode kolsyre som åkte upp. Bikabonat med saftet gav rosa bubblor. Saftet med citronsyra gav blåa bubllor.

Experimenten är väldigt inspirerade och lätt att göra. Vi kan lätt hitta tillbehör och ingredienserna. Det är väldigt roligt och spännande att experimentera. Det skapar samtal och reflektioner men det kan vara lite avancerad för förskolebarn att ge förklaringar till reaktionerna. Men det är inte så att vi pedagoger ska lista ut hur och varför uppstår olika kemiska reaktioner. Vi peadgoger skapar tillfälle att synliggöra olika kemiska processer. Att göra experiment tillsammans med barn och välkomna in deras hypotes och undersöka reaktioner tillsammans. Experiment skapar en spänning som lockar barnen att delta. Det är även kul och spännande att gestalta abstrakt kunskaper i konkret görande. Det är alltså att uppleva kunskaper med spänning, vilken leder till erfarenheter med känslor i helhet.  

I läroplan för förskolan 1998 reviderad 2010 (lpfö 98/10 ss 9-10) står det att förskolan ska sträva så att varje barn utveckla sin nyfikenhet, sin lust samt sin förmåga att leka och lära. Barn ska utveckla sin förståelse för naturvetenskap och samband i naturen, liksom sitt kunnande om växter, djur samt enkla kemiska processer och fysikaliska fenomen. 

Referens:

Läroplan för förskolan 1998 reviderad 2010 (lpfö 98/10) tillgänglig  www.skolverket.se   hämtad 15-05-2015
* Anna Gunnarsson workshop i Navet i Borås den 27 februari 2015
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar