Navet och estetiska lärandeprocesser och barns meningsskapande i språk och naturvetenskap (kemi).
Estetiska lärandeprocesser är ett sätt att arbeta på som gynnar en kunskapsutveckling där barnet får knyta samman känslor, upplevelser, kunskaper, erfarenheter och analys till en helhet ( Gunnarsson*)


Fissaft recept
Hacka
rödkål och lägg i frysen 1-2 dygn. Häll därefter på varmvatten och låt
det ligger ca 20 minuter. Sila bort den hackade kålen så får du fram
saften
Med fissaftet fick vi göra ett annat experiment. En reaktion mellan fissaftet, bikabonat och citronsyra i matolja. Vi började med att
tillsätta en tesked bikarbonat i provröret, därefter hällde vi i
matoljan i provröret. Vi tillsatte fissaft i provröret efteråt.
Därefter fick vi lägga i lite av citronsyran . Efter att vi gjort och sett reaktionerna, diskuterade vi i grupper
varför resultatet blev som det blev.Vi försökte förklara och beskriva på reaktionerna. Det var lite osäkert i början men vi fick en klart förklaring i slutet att det är fissaftet som är basic som reagerade med bikabonat och frigjode kolsyre som åkte upp. Bikabonat med saftet gav rosa bubblor. Saftet med citronsyra gav blåa bubllor.
![]() |
I läroplan för förskolan 1998 reviderad 2010 (lpfö 98/10 ss 9-10) står det att förskolan ska sträva så att varje barn utveckla sin nyfikenhet, sin lust samt sin förmåga att leka och lära. Barn ska utveckla sin förståelse för naturvetenskap och samband i naturen, liksom sitt kunnande om växter, djur samt enkla kemiska processer och fysikaliska fenomen.
Referens:
Läroplan för förskolan 1998 reviderad 2010 (lpfö 98/10) tillgänglig www.skolverket.se hämtad 15-05-2015
* Anna Gunnarsson workshop i Navet i Borås den 27 februari 2015
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar