Navet och estetiska lärandeprocesser och barns meningsskapande i naturvetenskap ( fysik)
Estetiska lärandeprocesser är ett sätt att arbeta på som gynnar en kunskapsutveckling där barnet får knyta samman känslor, upplevelser, kunskaper, erfarenheter och analys till en helhet ( Gunnarsson*)
Under workshop i Navet med Anna Gunnarsson fick vi arbeta med en saga från Tunda och Triton boken. Sagan innehåller kunskaper om luft, lufttryck, lägersord också vidare. Vi fick höra berättelsen och antecknade nyckelord som kan ge och associera till lärande och i detta fall är matematik och fysik . Detta tycker är ett konkret sätt att få oss medvetna om vilka ord kan vi använda i samtalen med barnen speciell när vi jobba med matematik liksom naturvetenskap och andra ämne.
Vi fick även vika flygplan, fallskärm och helikopter enligt mallar som finns i boken. Vi fick testa att flyga med olika flygplan och fallskärm som var uppbyggd på olika sätt. Vi diskuterade hur det gick till för att få en utvidgad förståelse om lufttryck, former, tyngd, vikt, höjd i förhållande till hur flygplanen och fallskärmen faller eller landa som det gör. Vi var lite osäkert på hur vi ska förklara olika fenomen om hur och varför det uppstå. Men det handlar inte om att vi ska förklara rakt hur olika fysikaliska fenomen uppstår utan vi ska ge barn inspirationer, synligöra olika fysiska fenomen och tillsammans undersöka vi olika fenomen. I läroplan för förskolan 1998 reviderad 2010 (lpfö 98/10 ss 9-10) står det att förskolan ska sträva så att varje barn utveckla sin nyfikenhet, sin lust samt sin förmåga att leka och lära. Barn ska utveckla sin förståelse för naturvetenskap och samband i naturen, liksom sitt kunnande om växter, djur samt enkla kemiska processer och fysikaliska fenomen.

Genom att få höra kunskaper från berättelsen och sätta in kunskaperna i görande och sedan reflektera hur det går till, använder kunskaper i teori och görande. Det stämmer som Anna Gunnarsson säger att barn vill gärna prova om och om igen det de tycker är roligt. Genom att prova, göra om och om en aktivitet får vi in lärande i olika perspektiv. Vår roll som pedagog är att skapa tillfälle för barnen att möta kunskaper och sedan bearbetar dem i görande så att barn kan uppleva, reflektera och relatera den nya upptäckte till deras tidigare erfarenheter och upplevelser . På så sätt får barn en helhet på deras kunskaper, erfarenheter, känslor, upplevelse till nya upptäckter.
Referens:
Läroplan för förskolan 1998 reviderad 2010 (lpfö 98/10) tillgänglig www.skolverket.se hämtad 15-05-2015
* Anna Gunnarsson workshop i Navet i Borås den 27 februari 2015
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar