Matematik och geometriska former i förskolan
Barn ska möta
matematik det vill säga rum, form, läge och rikting samt grundläggande egenskaper
hos mängder, antal, ordning, talbegrepp, mätning, tid och förändring. Barn
ska förstå matematik och kunna använda
matematik för att reflektera,
argumentera samt undersöka och hitta
problemlösningar. Barn ska även kunna använda matematik för att kunna föra och
följa resonemang (läroplan för förskolan 1998 reviderad 2010 (lpfö
98/10, s. 10)
Solem och Reikerås (2004, ss252-256) beskriver att barn genom få leka med former i olika material ges möjlighet att skapa sina egna former och avbildning av mönster. Matematisk kompetens är att
Solem och Reikerås (2004, ss252-256) beskriver att barn genom få leka med former i olika material ges möjlighet att skapa sina egna former och avbildning av mönster. Matematisk kompetens är att
- Kunna känna former och figurer i olika sammanhang och använda den efter behov
- Kunna beskriva och skapa former och figurer
- Veta hur de är sammansatta, bygga och delas upp (Reikerås 2004, s121)
Barn kan sortera geometriska former efter former, storlek och färger. Att sortera och klassificera förutsätter en förmåga att upptäcka och jämföra kvalitativa likheter och olikheter (Björklund 2012, s. 108)
![]() |
under min VFU har barnen mellan 1-3 år gammal lekar med geometetriska former som gjorde av papper och laminerad. formerna limmas med flanotyg som kan fastna på fleece eller filttyg |
Att
pendla mellan det tredimensionella och tvådimensionella, studera och karaktärisera
former och figurer tillägger barn matematisk kompetens Solem och Reikerås (2004, s 114)
(Rönnbär med tandpetare men kan även blötta vita/brunna/soja bönor för att kunna bygga med ) |
Det dilemmat som jag möter under arbetsgång är hur jag namnger formerna. Jag använder det korrekta matematiska språket det vill säga kvadrat, hexagon, pyramid, triangel med mera istället för det vardagliga språket liksom fyrkantig, trekantig, halv måne, ringar. Barn upprepar det korrekta språket men använda gärna det vardagliga språket. Solem och Reikerås (2004, ss
18-20) beskriver att matematiskt begrepp kan vara främmande för barnet. Hon kallar
matematiska begrepp för språk av andra ordning, vilket barn lär sig som andra
språk. Solem och Reikerås betonar att för att barn ska kunna utvecklar sin
matematiska kompetens, är det viktigt att de får välja språkuttryck som lämpar
sig för dem. Som pedagoger ska vi
skaffa oss en kompetens som gör att vi kan möta barnet med aktivt intresse,
uppmuntra dem och underlätta deras inlärning. Sterner (2007, s 51-52) lyfterr upp att
pedagoger ska utmana barnet både språk och tänkande genom att genom att använda korrekt matematiskt
språk till exempel kvadrat istället för
fyrkantig i samspel med barn dagligen i
meningsfulla och varierande situationer
kommer barnen att lära sig innebörd och införliva dem i eget ordförråd. Det är alltså pedagoger ska använda det korrekta språket medan barn får välja hur de namnge geometriska formerna. Pedagoger kan även använda ramsor, spel eller sånger för att underlätta barns förståelse och användning för det korrekta matematik för barnen.
Referens
Björklund, Camilla (2012). Bland bollar och klossar matematik för de yngsta i förskolannJohanneshov: TPB Läroplan för förskolan 1998 reviderad 2010 (lpfö 98/10) tillgänglig www.skolverket.se hämtad 15-05-2015
Referens
Björklund, Camilla (2012). Bland bollar och klossar matematik för de yngsta i förskolannJohanneshov: TPB Läroplan för förskolan 1998 reviderad 2010 (lpfö 98/10) tillgänglig www.skolverket.se hämtad 15-05-2015
Solem, Ida Heiberg & Reikerås, Elin Kirsti Lie
(2004). Det matematiska barnet. 1. uppl. Stockholm: Natur och kultur
Sterner Görel språk, kommunikation och representationer
s i Doverborg, Elisabet, Doverborg,
Elisabet & Emanuelsson, Göran (2006). Små barns matematik:
erfarenheter från ett pilotprojekt med barn 1 - 5 år och deras lärare. 1.
uppl. Göteborg: NCM, Göteborgs universitet ss 45-52
.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar