Material, Materialkännedom och skapande
Under workshop med Mats Andersson* fick vi pröva olika material. Material dukades på bordet och det var mycket från flaskfärg, kritor, oljapastel färg, bläck, tushpennor, pensla i olika storlek papper i lika material och färg. Det fanns även matolja, kanel, soya, ätika med mer. Vi hade uppgift som att testa fritt eller efter Andersson uppläggning.
Vi fick testa det mesta men hann inte testa alla material. vi var väldig kreativa och kombinerade olika material för att se hur det går till

Jag provade trycka flaskfärg på olika sort papper. Det ger olika effekt på bilder

Jag målade på pastelpapper med cacaopulver, färgpulver, vetemjöl, vatten, olja, kanel vilken gav en målning som luktade och var unik.
Det var mycket lärorik och rolig workshop. Jag tycker att det är viktigt att vi få lära känna olika material inför skapande. Det finns så mycket bildmaterial som finns på marknaden och även i köket. Jag kan inte säga att jag är mer eller mindre kreativ än de andra men jo mer man känner till olika material öka man kreativitet och lust att testa och skapa.


Tillbaka till förskoleverksamhet till exempel min VFU-verksamhet, vi har flaskfärg, vattenfärg, vanligt A4 papper, silverpapper, tuschpennor, kritor. Barn på min avdelning får inte måla med tuschpenna med anledning att de kan gå sönder när barnen trycker hårt. Barn får måla med vattenfärg och flaskfärg när pedagoger är med. Dyra papper får de inte måla ofta. Jag tycker att barn ska vid olika tillfällen få prova olika material för att de har möjlighet till matetialkännedom. På så sätt öka de lust att upptäcka och skapa. Det funkar inte alltid med verksamhetsbudget, nen en kreativ pedagoger låter inte problemet vara ett hinder snarare en utmaning. Genom appen Pinterset kan vi
hitta massa med inspirationen för att jobba med bild och skapande exempelvis att skapa egna bildmaterial billigt från köket och återvinning. ReMida återviningscenter i Vaggeryds kommun är en källa för inspirationen på hur vi pedagoger kan återanvända skärper till skapandesmaterial. Adressen till deras hemsidan finns i referens lista. Här är mina favorit hemgjorde material som vi kan arbeta med i förskola. Recepten har jag hittat från olika källa på nätet och privatspersoner. Vi kan pröva fram för att hitta det som är bäst för oss. I läroplan för förskolan 1998 reviderad 2010 (lpfö,98/10 s, 10) står det att förskolan ska sträva efter varje barn ska utveckla sin förmåga att bygga, skapa och konstruera med hjälp av olika material, tekniker och redskap.
![]() |
Appen finns i appstore och är gratis |
Flaskfärger
1dl salt
1dl vetemjöl
1dl vatten
hushållsfärger eller vattenfärg, blanda och röra ihop.
Hemgjorda play-doh lera
4 dl vetemjöl2 msk citronsyra
2 msk matolja
4-5 dl vatten
karamellfärg
Koka upp vatten och häll i karamellfärg och olja i vattnet. Blanda ihop mjöl, salt och citronsyra i en skål. Häll i vattnet, karamellfärgen och oljan i skålen. Blanda ihop.
tips: arbeta gärna med elvisp, vi kan få mjukare och smidigare deg
Ingredienserna för att skapa materialen är billiga och lätt att hitta. Barn kan vara med och skapa. Det är ett sätt att skapa tillfällen för samtal, följa instruktioner och välkomna barns hypoteser det vill säga skapandeprocesser. Deras skapande kan även komma i användning. Det är också förskollärares uppdrag ( lpfö 98/10 s 7).
Referens
Läroplan för förskolan 1998 reviderad 2010 (lpfö 98/10) tillgänglig www.skolverket.se hämtad 15-05-2015
http://www.roligapyssel.se/pyssel/recept-pa-play-doo hämta 27-05-2015
* Mats Andersson workshop i högskolan i Borås 09 februari 2015
http://www.vaggeryd.se/privatperson/skolaochutbildning/remida.4.263c4420132b09ea8318000908.html#.VWaow0b3SHg hämtad 18-05-2015
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar