tisdag 26 maj 2015


                       Musik i förskolan

 
I läroplan för förskolan 1998 reviderad 2010(lpfö 98/10 s ) står det att förskolan ska sträva efter att varje barn genom musik, sång, rörelse och dans  kan utveckla skapande förmåga  och förmåga att förmedla upplevelse, tankar och erfarenheter. Uppdraget tolkar jag som att vi ska arbeta med båda  undersökande och reproducerad arbetssätt. 
  • Med reproducerande karaktär menar Holmgren att utföra, återskapa, och eller härmar musik som redan är existerat 
  • Med  undersökande karaktär menar hon att underaktivitet ska vi/barn utforska, improvisera och skapa ny musik (Ylva Holmgren 2012, ss 125-136)
Ehlin (2012, ss139-152) visar genom sin fältstudie  att musikaliska aktiviteter i förskolan fokusera mest på den reproducerande. Pedagoger vågar inte utmana sig själv i den undersökande karaktär på grund av sin osäkerhet och känsla av inkompetens på musikalisk kompetens, vilket jag känner igen mig. Det som jag tycker är klokt och lärorikt i hennes studie är pedagogers förhållningssätt på  egna kunskaper, erfarenheter och intresse gentemot musik. Alla kan bidra på sitt sätt. Pedagoger fokuserar på glädje istället för rösten och musikalisk kompetens. Det är bara att våga utmanar sig själv och vilja leda barn i sång och spel kan bidra till att både pedagoger och barn utveckla musikalisk kompetens i arbetsgång.


Här är några tips av böcker och hemsidor  som vi fick av Karin Lindahl under Musik workshop som pedagoger kan ha som inspirationer till arbetet med musikstunder. 
  •  Titta jag kan -Anne-Marie Engelholm 
  • Flyg lilla fjäril 
  • Elefantboken Gren/ Nillsson 
  • Musikskatten, Tip- och Idebok Gren/ Nillsson 
  • Sjunga,GungaMusikhandledarföreningen 
  • Den glada apan Pirjo Andersson 
  • Bygg och låt - Gren/Nilson  
  • www.Varsam.se 
  • www.lutfisken.se 

Under VFU visade jag  musik i  ipad till barngrupp vilket som utvecklas till att ipad kopplas med  projektor. Barnen älskar storskärm på väggen. De klappade och dansade itak med musiken. Detta tycker jag att vi pedagoger kan arbeta daligen med. Det finns så många inspirationer och material som finns på nätet som vi kan hitta och arbeta med. Pedagoger och arbetaslaget kan diskutera fram alternative som är lämliga för barnsgruppen och deras intresse samt förutningar.
Här visar jag hur vi kopplar Ipad till Projektor



Enhet som behöver för att kunna koppla ipad till projektor och även TV
Det behöver en förläning sladda (blå)

Referens 
Läroplan för förskolan 1998 reviderad 2010 (lpfö 98/10) tillgänglig  www.skolverket.se   hämtad 15-05-2015
Ylva Holmgren i Söderman, Johan & Riddersporre, Bim (red.) (2012). Musikvetenskap för förskolan. 1. utg. Stockholm: Natur & kultur ss. 123-134
Erhlin  Anna i Söderman, Johan & Riddersporre, Bim (red.) (2012). Musikvetenskap för förskolan. 1. utg. Stockholm: Natur & kultur ss. 139-152-143
Karin Lindalh  musik workshop den  24 februari 2015 borås högskolan 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar