onsdag 27 maj 2015

 Skapande, kreativitet och lärande 


Under workshopen med Mats Andersson* fick vi i små grupper diskutera  om pedagogers roll när det gäller barns skapande. Hur går gränsen mellan styrande och tillåtande kan pedagoger ge barn för att främja deras  kreativitet och lärande är en av de viktiga frågorna.Vi kom fram att vi pedagoger ska ge barn mer utrymd, tid, inspirationer, och utmaningar för att kunna främja deras kreativitet och lärande. När barn skapar något kommer deras erfarenheter och kunnande i uttryck. Barn möter nya utmaningar under skapandeprocesser. Därför det är viktig att pedagoger ger barn möjligheter att uttrycka och bearbeta deras kunnande och erfarenheter. Pedagoger ska även ge barn nya utmaningar för att de få möta med nya kunskaper.

Barn ska få tillräcklig tid och utrymd för att lära känna material och öva motorik. 

Att trycka, rulla, klippa, skära, forma är några exempel
Barn ska få möta med nya utmaningar så som att forma deg efter instruktioner, forma fritt, forma sin favoritsaker, läskiga figurer, saker som gör de glad, ledsen med mera. Det är viktigt att barn får skapa fritt men ändå få stöd och ledning för att uttrycka sina kunnande  och möta nya kunskaper. Slutprodukt är viktigt för barnen för då de kan  se resultat på deras skapande men det är processer som är viktigare och viktigast. Vi pedagoger ska arbeta fokuserat på skapandeprocesser inte slutprodukter. Vi ska vara medvetna på att väva in lärande under skapandeprocesserna. Lärande kan vara färgläran, matematik, språkträning, barns känslor kommer i uttryck, motorik med mera. Att knytta an kunskaper, känslor, erfarenheter och analys till helhet gynnar barns kunskapsutveckling ( Gunnarsson** ). I läroplan för förskolan 1998 reviderad 2010 (lpfö 98/10, s 10)står det att förskolan ska sträva efter att varje barn ska utveckla sin skapande förmåga och sin förmåga att förmedla upplevelser, tankar och erfarenheter i många uttrycksformer som lek, bild, rörelse, sång och musik,
dans och drama


 Referens 

**Anna Gunnarsson workshop i Navet i Borås den 27 februari 2015
*Mats Andersson workshop 6 mars i högskolan i Borås
Läroplan för förskolan 1998 reviderad 2010 (lpfö 98/10) tillgänglig  www.skolverket.se   hämtad 15-05-2015 


 

 

 

 

 

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar