musik och den undersökande karaktär i förskolan
Ylva Holmgren (Riddersporre &Söderman 2012, ss 125-136) poängterar att för att kunna arbeta fram en välbalanserad verksamhet ska musikstunder innehåller både reproducerande och undersökande karaktär. Pedagoger ska ha med sig egna musikaliska kunskaper, ett musikaliskt hantverk, vilket innebär att vi pedagoger kan vara musiker.
- med reproducerande karaktär menar Holmgren att utföra, återskapa, och eller härmar musik som redan är existerat
- med undersökande karaktär menar hon att underaktivitet ska vi/barn utforska, improvisera och skapa ny musik
Under workshop med Karin Lindahl har jag läst mig vissa grundläggande kunskaper om musik som vi kan vara enkelt att arbeta med den undersökande musikalisk karaktär.
- Genom att skapa egen musikinstrument men det finns att köpa enkelt musikinstrument liksom trumma, maracas, triangel, gitarr kan barnen leka och lyssna och skilja på musikinstruments ljud. Barn kan leka orkester.
- Grundlägande musikkunskap som puls,rytmik och takt.
- Puls är som hjärtslag, jämnt och stadigt som ett två tre
- Rytmik: är att delar puls i olika rum pedagoger och barn kan leka med rytmik. Rytmik är en pedagogisk metod för att lära sig musik genom rörelse samt en egen uttrycksform. Eleverna utvecklar genhör, takkänslar, rytmkänsla, koordination, improvisation, dans genom att sjunga, klappa, gå, spela instrument, härmar med mera
- vi kan dela puls i olika takt så som vilonot ( helnot), klivnot (halvnot), gånot (fjädedelnot), springnot (åttondelsnot
- skapa musikstämning så att pedagoger och barn kan släppa loss och smälter in i musiken genom att använder reviskter så som kropper, sjal, duk, bilder. Under whopshopen fick vi improvisera med hela kroppen och sjal. Det vara lite pinsam i början med efteråt släpper vi mer och hade kul.
Referens
Läroplan för förskolan 1998 reviderad 2010 (lpfö 98/10) tillgänglig www.skolverket.se hämtad 15-05-2015
Ylva Holmgren i Söderman, Johan & Riddersporre, Bim (red.) (2012). Musikvetenskap för förskolan. 1. utg. Stockholm: Natur & kultur ss. 123-134
Erhlin Anna i Söderman, Johan & Riddersporre, Bim (red.) (2012). Musikvetenskap för förskolan. 1. utg. Stockholm: Natur & kultur ss. 139-152-143
Karin Lindalh musik workshop den 24 februari 2015 borås högskolan
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar