onsdag 27 maj 2015

               musik och den undersökande karaktär i förskolan 

 

Ylva Holmgren  (Riddersporre &Söderman 2012, ss 125-136) poängterar att för att kunna arbeta fram en välbalanserad verksamhet ska musikstunder innehåller både reproducerande och undersökande karaktär. Pedagoger ska ha med sig egna musikaliska kunskaper, ett musikaliskt hantverk, vilket innebär att vi pedagoger kan vara musiker.
  • med reproducerande karaktär menar Holmgren att utföra, återskapa, och eller härmar musik som redan är existerat 
  • med undersökande karaktär menar hon att underaktivitet ska vi/barn utforska, improvisera och skapa ny musik 
 Ehlin (Riddersporre &Söderman 2012, ss139-152) visar genom sin fältstudie  att musikaliska aktiviteter i förskolan fokusera mest på den reproducerande. Pedagoger vågar inte utmana sig själv i den undersökande karaktär på grund av sin osäkerhet och känsla av inkompetens på musikalisk kompetens. Det är en utmaning för pedagogerna.

Under workshop med Karin  Lindahl har jag läst mig vissa grundläggande kunskaper om musik som vi kan vara enkelt att arbeta med den undersökande musikalisk karaktär
  • Genom att skapa egen musikinstrument men det finns att köpa enkelt musikinstrument  liksom trumma, maracas, triangel, gitarr kan barnen leka och lyssna och skilja  på musikinstruments ljud. Barn kan leka orkester.   
  • Grundlägande musikkunskap som puls,rytmik och takt.  
  • Puls är som hjärtslag, jämnt och stadigt som ett två tre
  • fyra fem sex ..
  • Rytmik: är att delar puls i olika rum  pedagoger och barn kan leka med rytmik. Rytmik är en pedagogisk metod för att lära sig musik genom rörelse samt en egen uttrycksform. Eleverna utvecklar genhör, takkänslar, rytmkänsla, koordination, improvisation, dans genom att sjunga, klappa, gå, spela instrument, härmar med mera
  • vi kan dela puls i olika takt så som vilonot ( helnot),  klivnot (halvnot), gånot (fjädedelnot), springnot (åttondelsnot
  • skapa musikstämning så att pedagoger och barn kan släppa loss och smälter in i musiken  genom att använder reviskter så som kropper, sjal, duk, bilder. Under whopshopen fick vi improvisera med hela kroppen och sjal. Det vara lite pinsam i början med efteråt släpper vi mer och hade kul.
Med de här grundläggande kunskaper känner jag mig mer säkrare med musik när jag vet vad jag gör och kunna leda och inspirera barnen med musikstunder. För att kunna jobba kreativt med musik tycker jag att vi behöver kunna de här  grundläggande kunskaperna 



Referens  

Läroplan för förskolan 1998 reviderad 2010 (lpfö 98/10) tillgänglig  www.skolverket.se   hämtad 15-05-2015
Ylva Holmgren i Söderman, Johan & Riddersporre, Bim (red.) (2012). Musikvetenskap för förskolan. 1. utg. Stockholm: Natur & kultur ss. 123-134
Erhlin  Anna i Söderman, Johan & Riddersporre, Bim (red.) (2012). Musikvetenskap för förskolan. 1. utg. Stockholm: Natur & kultur ss. 139-152-143
Karin Lindalh  musik workshop den  24 februari 2015 borås högskolan 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar