torsdag 28 maj 2015

              Språkutveckling i förskolan 

Under Ann-Katrin Svensson* föreläsning fick vi lära oss olika metoder för språkinlärning i förskolan. Det som jag fastnar mest på är helordsmetoden och avkodningsmetoden.

Med helordsmetoden lär barn sig ett ord som en ordbild. Barn ska lära sig att läsa genom  helords läsning, Barn ser hela ordet som en ordbild. Barn möter,lekar,spela med ordet om och om igen och känner igen det, exempelvis eget och andras namnslogan och skylter ICA, Willys med mera. 
 
Med avkodningsmetoden kopplar barn  bokstäver och bokstävers ljud och ljuda fram hela ordet.  En förutsättning för att lära sig ett nytt ord är att man skall kunna ljuda det.  Den fonologiska medvetenheten är central för en god avkodning.

Det är inte förskollärares uppdrag att lära förskolebarn att läsa och skriva. Vårt uppdrag är att lägga grunden för livslång lärande. Verksamheten ska vara rolig, trygg och lärorik för alla barn som deltar (lpfö 98/10, s 5). Med  förtydligande står i läroplanen att  förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar nyanserat talspråk, ordförråd och begreppet samt sin förmåga att leka med ord, berätta, uttrycka tankar, ställa frågor, argumentera och kommunicera med andra samt barnen ska utveckla intresse för skriftspråk samt förståelse för symboler och deras kommunikativa funktioner (lpfö 98/10, s 10). Allt detta tolkar jag som att förskolan ska lägga grunden för läs- och skrivinlärning och förförståelser för språkanvändning inför skolan. Barn ska möta språk och utveckla sina språkliga kompetenser inför läs- och skrivinlärning. Ann-Katrin Svensson tog  upp de viktiga kompetenser inför läs-och skrivinläring under föreläsningen är att fonologisk medvetenhet, grammatisk/syntaktisk och morfologisk förmåga, ordförråd, snabb tillgång till språket, verbalt minne, tidig skriftspråklig förmåga t ex bokstavskännedom. 


 Att leka med ord och ordsbyggnaden främjar språkinlärning (helordsmetoden).
Sammansatta ord är en ett roligt memoryspel. Barn möter och lekar med ord och sätta samma två ord till nya ord.


Fem myror är mera en fyra elefant spel andra version där barn möter med nya utmaningar i sin språkinlärning, i helordsmetoden  
Fem myror är mera en fyra elefant spel där barn lekar med bokstavs ljud som koppla till namn på djur 
Se bokstavsljudet app finns på appstore och är gratis. med det kan barn leka med bokstavljudet 











Refrens 
Läroplan för förskolan 1998 reviderad 2010 (lpfö 98/10) tillgänglig  www.skolverket.se   hämtad 15-05-2015
*Ann-Katrin Svensson föreläsning i högskolan i Borås 26 februari 2015 









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar